SEZON 2016: Spitsbergen

Terminy:

06- 17 czerwca 2016 -  zachodnie wybrzeże, 2 wolne miejsca- 10 dni,

8 - 14 września 2016- pożegnanie sezonu- zachodnie wybrzeże, wolny jacht, 7 dni,

 

Trasa:

Longyearbyen - wyspa Księcia Karola - Engelsbukta - Ny Alesund – wyspa Marmurowa - Magdalenfjord - wyspa Moffen - Isfjord - Bellsund - Hornsund - Barentsburg - Pyramiden - Longyearbyen /opcja 9-10-dniowa/

Longyearbyen - wyspa Księcia Karola - Engelsbukta - Ny Alesund – wyspa Marmurowa - Magdalenfjord - Isfjord - Barentsburg - Pyramiden - Longyearbyen / opcja 7-dniowa/

 

Opis imprezy:

Spitsbergen, kraina lodu i słońca jest największą spośród wszystkich wysp norweskiej prowincji Svalbard. Cel naszej wyprawy położony jest daleko poza kręgiem polarnym, w połowie drogi między Norwegią, a Biegunem Północnym. Żegluga za 78o szerokości geograficznej północnej, to prawdziwe żeglarskie wyzwanie.

Spitsbergen od zachodu oblewają wody Morza Grenlandzkiego, od wschodu Morza Barentsa, które należą do Oceanu Arktycznego, nazywanego także Lodowatym. Jego niezwykły krajobraz tworzy melanż trzech wielkich żywiołów: gór, morza i lodu. O klimacie decydują jednak w znacznym stopniu okoliczne prądy morskie: ciepły /Golfsztrom/ i zimny płynący na południe z Morza Barentsa. To dzięki nim, zwłaszcza Golfsztromowi, wybrzeża Spitsbergenu są prawie cały czas wolne od pływającego lodu, a fiordy na zachodnim wybrzeżu są otwarte przez większą część roku. Klimat wyspy jest w miarę łagodny jak na Arktykę- średnia roczna temperatura z ostatnich 50 lat wynosi -7oC. Zdecydowane przeciwieństwo to wschodnia część archipelagu. Bardzo zimny prąd morski płynący od strony Syberii powoduje, że właśnie ten obszar uchodzi tu za najzimniejszy. Szeroka strefa paku lodowego często uniemożliwia dostęp do wschodnich wybrzeży nawet w środku arktycznego lata.

Spitsbergen to kraina tyleż piękna, co surowa. Ponad 60% jej powierzchni zajmują lodowce, szczególnie mocno rozwinięte w południowo-wschodniej części wyspy. Prawie cały jej obszar pokrywają potężne góry /najwyższy szczyt Newtontoppen liczy sobie 1713 m n.p.m./. Na zachodzie dominują charakterystyczne płaskie szczyty o stromych zboczach, za to piki południa mają typowo alpejski charakter.

Nazwa Spitsbergen tłumaczona jako „Kraina Ostrych Gór”, została nadana przez Willema Barents’a. Latem 1596 r. poszukując północno-wschodniej drogi do Indii przemierzał groźne wody Oceanu Arktycznego. Mijając 80o szerokości geograficznej północnej trafił na niegościnne brzegi obcego lądu. Dziewicze wyspy, najeżone ostrymi górami z masą zdradliwych podwodnych skał, niejako same podpowiedziały podróżnikowi swą nazwę. W ich skład wchodzą m.in. Spitsbergen Zachodni, Ziemia Północno-Wschodnia, Ziemia Księcia Karola, Wyspa Barentsa, Wyspa Edge'a. Archipelag ten wraz z samotną, odrębną wyspą Niedźwiedzią, stanowi norweską prowincję Svalbard w Arktyce. Na mocy Traktatu Spitsbergeńskiego z 1920 r. Norwegia sprawuje pełne zwierzchnictwo nad tym obszarem. Wszystkie państwa, które dokonały jego ratyfikacji mają prawo do eksploatacji bogactw naturalnych Spitsbergenu oraz swobodę działań naukowych, eksploracyjnych i turystycznych.

Jeszcze do niedawna jedynymi bywalcami tej surowej krainy byli wyłącznie wielorybnicy i traperzy oraz nieliczni śmiałkowie, aspirujący do miana odkrywców nieprzyjaznych rubieży dalekiej północy. Nie zagościła tu wcześniej żadna ze starożytnych cywilizacji, nie skolonizowali jej ani Wikingowie, ani Eskimosi. Tak naprawdę Spitsbergen zamieszkiwany jest dopiero od przełomu XIX i XX w. Nawet dziś, mimo regularnych połączeń lotniczych wyspiarska społeczność liczy sobie raptem ok. 2,5 tyś mieszkańców. Większość z nich to kontraktowi górnicy z kopalni węgla oraz pracownicy stacji badawczych.

Aby osiągnąć maksymalne zyski  myśliwi wszelkiej maści doprowadzili niemal do całkowitej dewastacji lokalnej populacji wielkich ssaków; długowiecznych wali grenlandzkich, morsów, niedźwiedzi, fok i reniferów. Działalność myśliwsko traperska na dobre zakończyła się dopiero w 1973 r. po wprowadzeniu oficjalnego zakazu polowania na niedźwiedzie. Norweskim władzom udało się zahamować rabunkową eksploatację „bezpańskich” obszarów. Dziś 65% wysp Svalbardu i 75% okolicznych wód objętych jest ochroną prawną. Są to parki narodowe i rezerwaty przyrody.

Pogłowie morsów, polowaniami sprowadzone w latach pięćdziesiątych XX w. do zaledwie paru setek, odbudowało się do 2,6 tyś. sztuk. W latach dwudziestych w dolinach pasło się ledwie 1 tyś. reniferów. Dziś ich liczebność sięga prawie 10 tyś. W okolicznych wodach żeruje pięć gatunków fok i dwanaście gatunków wielorybów. Latem gdy lód się cofa, a z tundry znika śnieg na wyspy przylatuje ponad 3 mln ptaków. Tutejsza populacja niedźwiedzi polarnych liczy ok. 5 tyś. szt, co stanowi niemal 1/5 wszystkich osobników tego gatunku.

 

Więcej informacji o niedźwiedziu polarnym w naszej zakładce CIEKAWOSTKI.

Po rejsie każdy Uczestnik otrzymuje Opinię z Rejsu Morskiego, akceptowaną przez PZŻ oraz wpis do książeczki żeglarskiej.

 

Ceny:

rejs 100 euro/ 1os /1 dobę

postój ( w dniach 4 i 5 czerwca można przyjechać wcześniej i zamieszkać na jachcie zwiedzając Longyearbyen) 50 euro/ 1os / doba

W cenie:

Miejsce na jachcie w czasie trwania rejsu w kabinie lub salonie (zniżka);

Ubezpieczenie ratownictwo jachtowe- proszę dokupić sobie KL, NNW na czas podróży- turystyczne;

Norweskie ubezpieczenia na czas pobytu na Svalbardzie;

Opieka kapitana;

Podstawowe szkolenia żeglarskie oraz bezpieczeństwa na jachcie;

Paliwo do jachtu, opłaty postojowe w portach i na trasie;

Wyżywienie na jachcie (3 posiłki dziennie przygotowywane przez uczestników);

Pamiątkowy upominek z rejsu;

Pomoc w rezerwacji przelotu.

Korzystanie z pontonu z silnikiem.

 

Cena nie zawiera:

Transportu do LYR i powrotnego; sprawdź loty TUTAJ

ubezpieczenia turystycznego indywidualnego uczestników

Biletów i opłat za zewnętrze atrakcje, wstępy, wynajem auta;

Wyżywienia poza jachtem;

Wydatków własnych i alkoholu.

 

Jacht:

Płyniemy nowoczesnym, komfortowym jachtem jednokadłubowym, s/y Operon. Jednostka jest specjalnie przystosowana do wygodnej, wielodniowej żeglugi turystycznej. Nocleg mamy zagwarantowany w przestronnych kabinach dwuosobowych oraz w salonie. Jacht ma 3 kabiny i 2 łazienki z toaletami i prysznicami. Całość zabudowy wnętrza została wykonana ergonomicznie i bardzo estetycznie. Mamy do dyspozycji lodówkę, kuchnię z maszynką elektryczną, dostęp do zimnej i ciepłej wody. Dodatkowo jacht wyposażony jest w ekspres do kawy, czajnik elektryczny i pralkę. Jacht będzie naszym małym domem przez cały okres wyprawy.


Zapoznaj się z jachtem i jego dotychczasowymi przygodami na Facebooku

 

Kapitan:

Marta Sziłajtis - Obiegło / Jerzy Kosz

 

W zakładce CIEKAWOSTKI pełna informacja o możliwościach przejazdu i lista niezbędnych rzeczy na rejs.

Do zobaczenia na pokładzie!

 
means
means
means
means